Sterk je beoordelingsgesprek in?
7 effectieve tips
A. DE VOORBEREIDING
1. Kijk terug: Wat waren de verwachtingen en wat wil je?
Welke doelen zijn overeengekomen in je laatste functioneringsgesprek?
Welke afspraken zijn er gemaakt?
Neem alle verslagen van gesprekken met je leidinggevende in de afgelopen maanden door.
Check vervolgens oprecht en zorgvuldig: Wat je heb je concreet beter gedaan dit jaar en op welk vlak heb je mogelijk iets laten liggen?
Breng dit met zorg in kaart.
Tot slot: hoe schat je je positie in?
En natuurlijk: Wat wil je bereiken (6 maanden/jaar/2 jaar)?
2. Check: Met wie voer je het beoordelingsgesprek?
Is je beoordelingsgesprek alleen met je directleidinggevende of schuift ook de baasvanjebaasendaardebaasvan aan?
Vraag ernaar.
Waarom?
Het is van invloed op de uitslag en de sfeer van het gesprek.
Je wilt in het tweede geval bijvoorbeeld zwaarder op de feiten leunen omdat bazenbovenbazenendaardebazenvan jou vaak minder goed kennen en soms ook wat krapper in hun tijd zitten :).
3. Verdiep je: Wat vindt je beoordelaar belangrijk?
Check opnieuw eventuele stokpaardjes van je leidinggevende.
Bijna iedereen heeft er wel ééntje; een uitspraak, mantra, leuze waar hij of zij aan hecht. Iets waar die persoon in gelooft en wat hem of haar drijft.
Met dat stokpaardjes in gedachten: Welke verwachting heb je op dat vlak misschien ook nog waargemaakt in de afgelopen periode?
Zorg voor een goed zicht op al je scores, maar zeker ook op stokpaardje-vlak.
(Jawel, dat is belangrijk. Nee, dat is geen manipulatie, het is … oké, het is manipulatie. Let je op? Dit kan je nog váák van pas komen.)
B. HET GESPREK
4. Maak een verzorgde entree
Zorg dat je bij binnenkomst een positieve energie uitstraalt.
Daarmee creëer je de beste condities voor een goede uitkomst en de óh zo noodzakelijke gunfactor als het om feedback gaat.
Geen idee hoe je jezelf non-verbaal positioneert?
Boek een privé-sessie Body Language in Business, zodat je voor altijd weet hoe je ook non-verbaal vertrouwen en geloofwaardigheid communiceert.
Kun je kiezen op welke plek je zit?
Neem dan niet de stoel recht tegenover je gesprekspartner, maar neem bijvoorbeeld een hoekpositie in.
Onderzoek toont aan dat in een zakelijke setting mensen die niet recht tegenover elkaar zitten ontspannener communiceren. Daarnaast wordt het gesprek beter onthouden en pakt de uitslag vaker positief uit.
5. Negatieve feedback? Reageer niet zo
“Mijn collega valt steeds uit, dus ik moet steeds dubbel werk doen.”
“Mijn medewerkers laten zich echt heel moeilijk aanspreken.”
Was het afgelopen jaar niet te doen?
Probeer eerst met aandacht te luisteren naar de feedback die je krijgt.
Vraag door waar nodig en neem je verantwoordelijkheid waar die past.
Doe dat uiteraard óók voor wat je allemaal verdiend en bespaard hebt voor je organisatie.
Met andere woorden: Ken je valkuilen én je waarde.
En probeer je bij de feiten te houden.
Want wie zich bij de feiten houdt, kan niet snel van overdrijven beschuldigd worden. (In elk geval niet gemakkelijk :).).
En dan nu: Óp naar je vraag.
6. Daar komt-ie dan: Je vraag
Wat wil je echt?
Ga niet uit van wat je denkt dat die ander redelijk zal vinden.
En ook niet dat je baas jou niet mag als je tot zaken komt in dit gesprek.
Vraag gewoon om wat je wilt (houd voor een salarisonderhandeling rekening met een marge van 10 procent hoger dan je daadwerkelijk wilt).
Een helder verzoek levert respect op, ook als dat niet wordt gehonoreerd.
Beweeg in je onderhandeling een beetje mee én houd tegelijk je oog op het doel.
Spreek met jezelf af wat je sowieso gezegd of gevraagd wil hebben, hoe het gesprek ook verloopt.
Dat sterkt je in je houding en dat straal je dan ook uit.
7. Wat als ze nee zeggen?
Wat zeg je op een (herhaald) doodleuk ‘nee’ in antwoord op je vraag om salarisverhoging / vrije dagen / anders?
Help je leidinggevende.
Welk resultaat wil hij of zij zien om wél tegemoet te kunnen komen aan je vraag?
Per wanneer wordt dit dan getoetst en waarop wordt dan precies getoetst?
Vraag om geplande intervalgesprekken met je leidinggevende om te bepalen hoe je ervoor staat en om gerichte feedback te ontvangen.
C. AFRONDEN
Je hebt met aandacht geluisterd, de feiten benoemd en je wensen op tafel gelegd.
Je hebt doorgevraagd, bent concreet geweest en hebt afspraken gemaakt.
Vat nu samen wat besproken is en bedank voor het gesprek.
Schrijf vervolgens een verslag en zet het de dag erna op de mail naar je leidinggevende(n).
Te spannend?
Lig je wakker van de gedachte alleen al?
Tollen de vragen door je hoofd?
Mail me even op info@tinekebloemen.nl en stel je vraag. Als ik denk dat ik je kan helpen, neem ik contact met je op. Als je wilt maken we vervolgens een afspraak waarin je krijgt je wat je nodig hebt om goed voorbereid een uitstekend gesprek te voeren.
Tot binnenkort!