Mijn klant wil leren hoe ze met een moeilijke medewerker om kan gaan.

Iemand van wie ze wakker van ligt, voor wie ze bang is, die in haar hoofd woont en met wie ze gesprekken voert met rampzalige afloop.

Een medewerker die aan iedereen vertelt dat zij er niks van kan, van dat hele leidinggeven.

Ik vraag mijn klant hoe haar aanspreekgesprekken gaan met deze medewerker.

Er volgt een lang verhaal vol tja’s, oh’s, eh’s, misschiens en tochs? 

Wat ik hierover moet weten, zegt ze, is dat ze volledig achter haar aanpak staat. Alleen werkt die niet. Dus zal er wel iets anders nodig zijn, zeg jij het maar.

Ik vertel haar mijn advies.

Wow! Daar moet ze even van ademhalen. Want daar gaat haar medewerker dus écht niet goed op reageren; heb ik wel enig idee wie mijn klant voor zich heeft?

Jazeker :).

Dat is een prima persoon. Die helaas half werk levert, niet op je mail reageert, meetings overslaat, je niet in de cc zet als je daarom vraagt en deadlines mist omdat de kat zijn dag niet heeft.

Toch wil mijn klant niet aan mijn aanpak. Die zal best werken, maar dat gaat ze niet doen, sorry. Ze vindt het allemaal helemaal niet meer leuk en mij ook niet.

Want ja, wat ik voorstel, zo ís ze gewoon niet.

Ik vraag haar om mijn advies eens te oefenen.

Dat doet ze.

Kort. Stuurs.

Ze kijkt me aan. Zo goed?

Ik vraag haar hoe ze zich voelt.

“Vreselijk, zegt ze, “Ik kan niet geloven dat dit de bedoeling is”.

Goed zo; we hebben het probleem te pakken. Namelijk: als je duidelijk bent, ben je óók kortaf en stuurs. En daarmee kun je dus kiezen: Je bent onduidelijk en aardig, of duidelijk en onaardig.

Dat is helaas een overtuiging die veel vrouwen hebben.

Maar dat hoeft dus niet :).

Om haar dat te laten zien, spreek ik dezelfde zinnen uit met een rustige stem en maak daarbij een vriendelijk oogcontact. Uit mijn houding spreekt helderheid en respect.

Ze zegt: “Oh! Ik kan niet geloven dat dat dezelfde zinnen zijn. Wat je zegt is geen goed nieuws, maar ik voel me niet beledigd en ik weet waar ik aan toe ben.”

En zo is dat. 

Vriendelijkheid is geen skill die je wilt afleren, oké :)?

Want vriendelijkheid is fijn en werkt ook. Net als duidelijkheid. Altijd. En als je die twee kwaliteiten combineert, dan toon je leiderschap en vertrouwen.

De juiste lichaamstaal is daarbij noodzaak. De juiste lichaamstaal helpt je om veilig en vriendelijk te communiceren en jezelf te zijn, terwijl je je rol pakt als leidinggevende.

Met als resultaat: Helderheid, vertrouwen en respect.

Magische woorden die tot betere resultaten leiden voor jou en je team.

Ben je daar aan toe? Ik geef live workshops Body Language in Business, speciaal ontwikkeld voor vrouwen. Check https://www.tinekebloemen.nl/live-workshop/ voor meer informatie over een workshop waarin je leert hoe je als vrouwelijke professional vriendelijkheid, duidelijkheid én vertrouwen uitstraalt.

Share This