Mijn klant wil leren hoe ze met een moeilijke medewerker om kan gaan.
Ze beschrijft iemand van wie ze wakker van ligt, voor wie ze bang is, die in haar hoofd woont en met wie ze gesprekken voert met rampzalige afloop.
Een medewerker die aan iedereen vertelt dat zij er niks van kan, van dat hele leidinggeven.
Ik vraag mijn klant hoe haar aanspreekgesprekken gaan met deze medewerker.
Er volgt een lang (lang!) verhaal vol tja’s, oh’s, eh’s en misschiens, afgewisseld met tochs? eindigend in een Dat is dan afgesproken.
Wat ik hierover moet weten, zegt ze, is dat ze volledig achter haar aanpak staat, alleen werkt die niet. Er zal dus wel iets anders nodig zijn, zeg jij het maar.
Ik vertel haar mijn advies.
Wow, daar moet ze even diep van ademhalen. Want no way – daar gaat die medewerker niet goed op reageren, heb ik wel enig idee wie mijn klant voor zich heeft?
Jazeker.
Dat is een prima persoon. Die helaas half werk levert, niet op je mail reageert, meetings overslaat, je niet in de cc zet als je daarom vraagt en deadlines mist omdat de kat zijn dag niet heeft.
Toch wil mijn klant niet aan mijn aanpak. Die zal best werken, maar dat gaat ze niet doen, sorry. Ze vindt het allemaal helemaal niet meer leuk en mij ook niet.
Want ja, wat ik voorstel, zo ís ze gewoon niet. Zo … zakelijk.
Ik vraag haar mijn aanpak eens te oefenen.
Na een aarzelend oké (jakkes, die rollenspellen ook, zó vervelend) spreekt ze de zinnen uit. Strak, kort en op het vijandige af.
Ze kijkt me aan. Dit wilde ik toch?
Ik vraag haar hoe ze zich voelt. Vreselijk, zegt ze. Ze kan niet geloven dat dit de bedoeling is.
Prachtig moment altijd.
Want dit is het precies probleem. We zijn aardig óf competent.
We kunnen dus kiezen. Leuk of kreng.
Tijd voor de turning point :).
Ik kijk mijn klant aan en spreek dezelfde zinnen uit. Mijn oogcontact, stem en houding getuigen van respect en vriendelijkheid.
Ze zegt Oh.
Ze zegt: Ik kan niet geloven dat dat dezelfde zinnen zijn. Ik voel me totaal niet beledigd. Het is wel menens en ik ben niet blij, maar het is wel duidelijk en ik weet waar ik aan toe ben.
En zo is dat.
Want vriendelijkheid werkt, altijd. Duidelijkheid ook, in alle gevallen. Combineer je die, dan toon je leiderschap.
De juiste lichaamstaal is daarbij echter noodzaak. Die helpt jou om veilig en vriendelijk te blijven en jezelf te zijn terwijl je je rol pakt als leidinggevende.
Met als resultaat: Vertrouwen en respect. Magische woorden die tot betere resultaten leiden voor jou en je team.
Ben je daar aan toe? 23 maart geef ik de workshop Body Language in Business, speciaal voor vrouwen. Binnenkort óók online beschikbaar. 😊.